Arranca una taula rodona per tractar la producció musical des de la perspectiva de gènere
El 54% dels estudiants de música són dones, però hi ha menys professores, un 33%, ja que moltes alumnes que acaben els estudis de grau mitjà, no fan els estudis superiors. Les estudiants, per la seva banda, són majoria a les escoles de formació elemental (54%) i grau mitjà (57%), però es perd la paritat en els estudis superiors i professionals, on només en formen part el 38%.
És per aquest motiu que avui, dissabte 27 de març, s’efectuarà una taula rodona a l’Auditori de l’Escola Superior de Música Jam Session, on es tractarà la “producció musical des de la perspectiva de gènere”, vinculada amb les jornades de “les dones i la producció musical”; jornades o sessions impartides per dones vinculades a la producció i la indústria musical, amb la intenció de destacar el paper de la dona en el món de la música popular, des de principis del segle XX fins a l’actualitat. Escoltem a l’Elizabeth Ventura, una de les organitzadores d’aquesta Taula Rodona.
En aquesta ocasió la taula rodona estarà formada per diferents especialistes musicals i, en aquesta, es debatrà sobre la producció musical des de la perspectiva de gènere.
La jornada en qüestió iniciarà amb una xerrada de la Marcela Viejo, cantant i compositora mexicana, a més de fundadora del Festival “Dones en el Rock Fest”. Aquesta cantant també és coneguda pel seu pas a Quiero Club, grup d’indie pop que va influir a més d’una generació a Mèxic i Llatinoamèrica, durant gairebé dues dècades.
Per altra banda, exercint la feina de moderadora i tancant la jornada amb la interpretació de la seva obra “Epigramàtiques”, la sessió comptarà amb la Maite Vernet, una professional especialitzada en música per a la docència i musicoteràpia, cap de departament de Pedagogia i coordinadora docent a l’Escola Superior de Música Jam Session.
L’objectiu d’aquests tallers de debat és fer palesa dels problemes del sector i remarcar que la indústria musical té molts deures a fer per anivellar la paritat en el sector, ja que, a Catalunya, només hi ha un 16% d’empresàries musicals. A més a més, no hi ha festivals catalans paritaris, perquè la xifra mitjana de grups i veus femenins que defensen les seves propostes a l’escenari representa, només, un 23%, tot i que s’ha doblat en els darrers tres anys.
Encara falta un llarg camí per assolir la paritat, però esperem que amb la incorporació a l’escenari de sales virtuals i plataformes com Twitch, que estan democratitzant el sector, arribi un canvi en els pròxims anys i que, quan més aviat millor, més dones formin part de l’àmbit musical.